Balanced Scorecard

Balanced Scorecard (BSC) predstavuje inovatívnu metódu riadenia, ktorá sa výrazne odlišuje od tradičného prístupu k meraniu výkonu organizácie. Jeho účelom je poskytnúť komplexný pohľad na výkonnosť podniku z viacerých perspektív, nie len finančnej.

Historický pohľad

Pojem Balanced Scorecard bol prvýkrát predstavený v 90. rokoch 20. storočia dvojicou Robert S. Kaplan a David P. Norton. Ich cieľom bolo poskytnúť manažérom nástroj, ktorý by zohľadňoval nielen finančné aspekty, ale aj aspekty týkajúce sa zákazníkov, vnútorných procesov a rozvoja a učenia sa.

Štyri perspektívy Balanced Scorecard

BSC definuje štyri kľúčové perspektívy, ktoré spoločne poskytujú komplexný pohľad na organizáciu:

  • Finančná perspektíva
  • Zákaznícka perspektíva
  • Vnútorná perspektíva
  • Perspektíva učenia a rastu

Praktické využitie

Organizácie implementujú BSC s cieľom lepšie porozumieť svojej stratégii a zabezpečiť, aby všetky časti organizácie pracovali smerom k spoločným cieľom. Meranie výkonu v jednotlivých perspektívach umožňuje manažérom rýchlo identifikovať oblasti, kde je potrebná zlepšenie.

Záver

Balanced Scorecard je v súčasnej dobe významným nástrojom v oblasti riadenia a strategického plánovania. Jeho implementácia umožňuje organizáciám efektívnejšie dosahovať svoje ciele a zlepšovať svoju konkurencieschopnosť.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥