Bolonská deklarácia
Bolonská deklarácia predstavuje kľúčový dokument v oblasti európskeho vzdelávania. Vznikla ako výsledok spoločného stretnutia 29 ministrov zodpovedných za vzdelávanie, vrátane ministra školstva Slovenskej republiky, ktoré sa konalo 19. júna 1999 v talianskom meste Bologna. Bolonská deklarácia stanovila základné smery a ciele, ktoré by mali formovať európsky vzdelávací priestor. Tento dokument významne ovplyvnil organizáciu vysokoškolského vzdelávania v celej Európe a zaviedol mnoho dôležitých zmien a noviniek.
Ciele Bolonskej deklarácie
Hlavnými cieľmi Bolonskej deklarácie boli:
- Prijatie systému transparentných a porovnateľných akademických hodností.
- Zavedenie dvoch stupňov vysokoškolského vzdelávania: pregraduálneho a graduálneho.
- Zriadenie kreditného systému štúdia, ktorý by umožnil študentom získať kredity za absolvované kurzy a mobilne presúvať svoje štúdium medzi univerzitami v rámci Európy.
- Podpora študentskej mobility a možnosti študovať v rôznych európskych krajinách.
- Zlepšenie spolupráce medzi univerzitami a inštitúciami pri hodnotení kvality vzdelávania.
Význam Bolonskej deklarácie
Bolonská deklarácia mala a stále má obrovský význam pre európske vzdelávanie. Vytvorenie spoločného európskeho vzdelávacieho priestoru umožnilo študentom voľnejšie presúvať sa medzi univerzitami v rôznych krajinách a získavať širokú škálu skúseností a vedomostí. Zaviedenie stupňov vysokoškolského vzdelávania uľahčilo hodnotenie kvality vzdelávania a jeho porovnateľnosť medzi rôznymi krajinami. Kreditný systém štúdia sa stal flexibilným nástrojom na individuálnu prispôsobivosť štúdia a študentskú mobilitu.
Výsledkom Bolonskej deklarácie bolo vytvorenie Európskeho priestoru pre vyššie vzdelávanie (EHEA), ktorý zahrňuje viac ako 50 európskych krajín. Tento priestor umožňuje študentom a akademickým pracovníkom slobodne sa pohybovať a študovať v rôznych európskych krajinách, čo prispieva k obohateniu kultúrnej a vzdelávacej skúsenosti.
Záver
Bolonská deklarácia znamenala významný krok v rozvoji európskeho vzdelávacieho systému a umožnila tvorbu spoločného európskeho vzdelávacieho priestoru. Tento dokument dodnes formuje organizáciu vysokoškolského vzdelávania v Európe.
Výsledkom spoločného stretnutia 29 ministrov zodpovedných za vzdelávanie (vrátane ministra školstva SR), konaného 19. júna 1999 v Boloni bolo vyhlásenie, nazývané bolonská deklarácia. Určuje rámcovo smery, ktorými sa má uberať vytváranie tzv. spoločného európskeho vzdelávacieho priestoru. Hlavnými zámermi bolonskej deklarácie sú prijať systém transparentných a porovnateľných akademických hodností, zaviesť pregraduálny a graduálny stupeň vysokoškolského vzdelávania, zriadiť kreditový systém štúdia, podporiť študentskú mobilitu, zlepšiť spoluprácu pri hodnotení kvality vzdelávania.